Descriere
Volumul de față este plin de resurse valoroase – informații, idei și tehnici creative care să-i inspire și să-i susțină pe terapeuții care lucrează cu copii cu traume relaționale sau de dezvoltare. Bazându-se pe diferite modele terapeutice oferite de școlile contemporane de psihoterapie (sistemică, psihodinamică, neurobiologică, cognitiv-comportamentală și psihoterapia bazată pe atașament), Karen Treisman explică impactul traumei asupra copiilor, adolescenților și familiilor acestora, arătând modul în care efectele pot fi regasite în diferite simptome cum ar fi coșmarurile, dificultățile de somn, dezechibru emoțional, episoade de furie explozivă. Teoriile și strategiile terapeutice sunt acompaniate de peste 100 de fișe de lucru, fotografii și ilustrații ce pot fi folosite de practicieni.
Cartea este utilă nu numai psihoterapeuților care lucrează cu copii și adolescenți, ci și profesorilor, psihologilor, părinților, asistenților maternali, tutorilor, părinților adoptivi și personalului ce lucrează în centrele de tratament.
Karen Treisman este psiholog clinician și psihoterapeut și publicat numeroase carți despre abordarea clinică a traumei relaționale. Conduce Centrul de consultanță Safe Hands and Thinking Minds
Patrick a adus în casă un melc din grădină. În loc să‑i spună: „Ieși cu chestia aia murdară din casă!", mama sa adoptivă i‑a zis: „Ia te uită! Cum se numește acest melc?" Patrick a răspuns: „Domnul Lipicilă". Pentru a impune limitele, ținând totodată cont de perspectiva lui Patrick și de puterea parentajului prin joacă, Janice a spus: „E un nume excelent — ce‑ai zice să mergem să ne jucăm cu domnul Lipicilă afară? Melcii se simt cel mai bine afară — pe pământ și lângă copaci. Nu le place să stea înăuntru. Pe urmă, putem să‑l desenăm pe domnul Lipicilă sau să‑i facem niște poze. Cum ți se pare această idee?"
Maxine avea un coșmar recurent în care se îneca în cada de baie. După ce a parcurs niște tehnici de procesare și integrare, și‑a externalizat coșmarul sub forma unui val uriaș care o lăsa fără suflare. A desenat valul care o copleșea și a reflectat apoi la cum se simțea din punct de vedere emoțional, senzorial și fizic atunci când era copleșită de val. Maxine s‑a desenat apoi sărind și făcând surfing pe val. De asemenea, a învățat și exerciții de respirație și relaxare, imaginându‑și apoi cum se scurge valul și toată apa se transformă în ciocolată caldă.
Cuprins
Capitolul 1 Introducere în modul de folosire a cărții, principiile sale călăuzitoare și raționamentul care stă la baza sa
Capitolul 2 Instrumente pentru a susține evaluarea și construirea unei relații cu persoanele tinere
Capitolul 3 Crearea unui cadru multinivelar de siguranță (siguranță internă, emoțională, fizică, percepută)
Capitolul 4 Strategii pentru susținerea copiilor cu traume relaționale și de dezvoltare pentru a‑și identifica, numi, exprima și regla trăirile emoționale
Capitolul 5 Practici bazate pe speranță, reziliență și puncte forte
Capitolul 6 Întărirea și susținerea relațiilor „părinte–copil", a încrederii relaționale și a legăturilor interpersonale
Capitolul 7 Echipa din jurul familiei: cum să avem grijă de cei ce au grijă
Capitolul 8 Strategii pentru a înțelege, a reduce și a răspunde la izbucniri emoționale, crize de furie, mânie și expresii ale instabilității emoționale
Capitolul 9 Susținerea copiilor care au coșmaruri și dificultăți de somn
Capitolul 10 Pregătirea, planificarea, exprimarea și reflecția cu privire la încheieri, schimbări, despărțiri și tranziții
Mulțumiri
Bibliografie
Fișe de lucru
Fișa de lucru 2.1 Întrebări și arii de evaluare atunci când faceți o evaluare centrată pe atașament și traumă
Fișa de lucru 2.2 Bucăți din mine
Fișa de lucru 2.3 Puzzle‑ul „Totul despre mine"
Fișa de lucru 2.4 Colaj „Totul despre mine"
Fișa de lucru 2.5 Curcubeul „Totul despre mine"
Fișa de lucru 2.6 Genograme și genograme culturale
Fișa de lucru 2.7 Idei de exerciții ce presupun completarea de propoziții
Fișa de lucru 2.8 Lampa lui Aladin
Fișa de lucru 2.9 Vrăjitorul dorințelor sau Dragonul visurilor
Fișa de lucru 3.1 Când nu mă simt în siguranță/când mă apăr
Fișa de lucru 3.2 Factori declanșatori multinivelari
Fișa de lucru 3.3 Explorarea sentimentului de siguranță
Fișa de lucru 3.4 Explorarea sentimentului și noțiunii de siguranță — continuare
Fișa de lucru 3.5 Explorarea simțurilor
Fișa de lucru 3.6 Mâna mea senzorială
Fișa de lucru 3.7 Lucruri care mă „mănâncă" (precum o insectă)(factori declanșatori)
Fișa de lucru 3.8 Lucruri care‑mi apasă butoanele (mă fac să pierd controlul)
Fișa de lucru 3.9 Cartonașe pentru ancorare, alinare și reglare
Fișa de lucru 3.10 Caracatița opțiunilor
Fișa de lucru 3.11 Cufărul meu cu comori
Fișa de lucru 3.12 Cartonaș de coping — exemplu
Fișa de lucru 3.13 Cartonaș de coping ce poate fi completat
Fișa de lucru 4.1 Îmi dau seama când… simte… pentru că îmi arată acest lucru prin…
Fișa de lucru 4.2 Îmi dau seama când simt… pentru că arăt acest lucru prin…
Fișa de lucru 4.3 Un puzzle al emoțiilor
Fișa de lucru 4.4 Un puzzle în formă de persoană pentru a reprezenta diverse emoții
Fișa de lucru 4.5 Mozaicul emoțiilor
Fișa de lucru 4.6. Cutia emoțiilor
Fișa de lucru 4.7 Cartonașele sentimentelor și emoțiilor
Fișa de lucru 4.8 Tabelul cuvintelor ce denumesc emoții
Fișa de lucru 4.9 (Folosind metafore) Furia este…
Fișa de lucru 4.10 (Folosind metafore) tristețea este…
Fișa de lucru 4.11 (Folosind metafore) Fericirea este…
Fișă de lucru 4.12 (Folosind metafore) Îngrijorarea este…
Fișa de lucru 4.13 Desenați sau folosiți plastilină pentru a ilustra diverse emoții pe fețele de mai jos
Fișa de lucru 4.14 Roata sentimentelor sau emoțiilor
Fișa de lucru 4.15 Când ai capul plin de gânduri și emoții
Fișa de lucru 4.16 Casa sentimentelor și emoțiilor
Fișa de lucru 4.17 Televizorul și canalele emoțiilor și sentimentelor
Fișa de lucru 4.18 Colorează, desenează sau fă o schiță a locului și felului în care simți în corpul tău emoțiile de bază
Fișa de lucru 4.19 Termometrul sentimentelor și emoțiilor
Fișa de lucru 4.20 Gânduri, emoții, senzații fizice și comportamente
Fișa de lucru 4.21 Cap, minte și mâini
Fișa de lucru 4.22 Jurnalul gândurilor, emoțiilor, acțiunilor și senzațiilor
Fișa de lucru 5.1 Credințe de bază
Fișa de lucru 5.2 Gânduri și sentimente magnetice
Fișa de lucru 5.3 Reîncadrare pozitivă și alternative la exprimările de tipul „Nu face asta", „Nu mai…" și „Nu"
Fișa de lucru 5.4 Listă de sintagme și descriptori pozitivi
Fișa de lucru 5.5 Reflectez asupra calităților și punctelor mele forte
Fișa de lucru 5.6 Obiective SMART
Fișă de lucru 5.7 Jurnalul cufărului meu cu comori
Fișa de lucru 5.8 Daruri pe care le‑am primit și daruri pe care le pot oferi celorlalți
Fișa de lucru 5.9 „Îmbutelierea" momentelor speciale
Fișa de lucru 5.10 Puzzle‑ul calităților
Fișa de lucru 5.11 Mozaicul calităților
Fișa de lucru 5.12 Steaua punctelor forte
Fișa de lucru 5.13 Tehnica de terapie narativă Copacul Vieții
Fișa de lucru 5.14 Capsula timpului
Fișa de lucru 5.15 Lampa lui Aladin
Fișa de lucru 5.16 Vrăjitorul dorințelor sau dragonul visurilor
Fișa de lucru 5.17 Abordarea bazată pe puncte forte: cum se scrie o scrisoare de apreciere a calităților
Fișa de lucru 6.1 Cum să fiu în siguranță
Fișa de lucru 6.2 Exercițiu despre emoțiile de bază și istoricul emoțiilor
Fișa de lucru 6.3 Cum să ascult cu creierul și corpul: a fi atent la multiplele niveluri și nuanțe ale comunicării
Fișa de lucru 6.4 Explorând natura și calitatea relației părinte–copil
Fișa de lucru 6.5 Asemănări, deosebiri și puncte comune
Fișa de lucru 6.6 Relația noastră atunci, acum și în viitor
Fișa de lucru 6.7 „Îmbutelierea" momentelor speciale
Fișa de lucru 6.8 O capsulă a timpului pentru relația noastră
Fișa de lucru 6.9 Dorința mea pentru mine, pentru tine și pentru relația noastră
Fișa de lucru 6.10 Abordarea bazată pe puncte forte: cum se scrie o scrisoare de apreciere focalizată pe relație
Fișa de lucru 6.11 Hrănirea și întărirea relației noastre
Fișa de lucru 7.1 Când nu mă simt în siguranță și am nevoie să mă protejez
Fișa de lucru 7.2 Reflectez și reprezint vizual cum mă simt în momentele cele mai bune și cele mai rele
Fișa de lucru 7.3 Îmi dau seama când mă simt epuizat/stresat, pentru că arăt acest lucru prin…
Fișa de lucru 7.4 Cum îmi umplu rezervoarele emoționale, fizice, cognitive și spirituale
Fișa de lucru 7.5 Ce mă face să mă simt bine și recompensat?
Fișa de lucru 7.6 Factori declanșatori multinivelari
Fișa de lucru 7.7 Puncte sensibile și factori declanșatori legați de o anumită situație/un anumit comportament
Fișa de lucru 7.8 Jurnalul cufărului meu cu comori
Fișa de lucru 7.9 Cartonașe cu idei de ancorare, alinare și echilibrare
Fișa de lucru 7.10 Cartonaș de coping — model
Fișa de lucru 7.11 Promisiunea și planul meu de a avea grijă de mine
Fișa de lucru 8.1 Furia este… (folosind metafore)
Fișa de lucru 8.2 Cum arată…?
Fișa de lucru 8.3 Îmi dau seama când simt… pentru că o arăt prin…
Fișa de lucru 8.4 Colorează, desenează sau creează pentru a arăta unde și cum simți emoțiile în corp
Fișa de lucru 8.5 Externalizarea și întrebările inspirate din terapia narativă
Fișa de lucru 8.6 Punctele forte (avantajele) și riscurile (dezavanta‑jele) exprimării furiei
Fișa de lucru 8.7 Jurnalul gândurilor, emoțiilor și acțiunilor — activități de reflecție
Fișa de lucru 8.8 Răspunsuri diferite și reflecție
Fișa de lucru 8.9 Oala emoțiilor ce fierb 11
Fișa de lucru 8.10 Termometrul sentimentelor și emoțiilor
Fișa de lucru 8.11 Consolidarea și susținerea dezvoltării funcțiilor executive și abilităților cognitive
Fișa de lucru 9.1 Grija este (exprimare metaforică)...
Fișa de lucru 9.2 Luptătorul meu ninja împotriva coșmarurilor
Fișa de lucru 10.1 Când nu mă simt în siguranță/mă apăr
Fișa de lucru 10.2 Atunci, acum, în viitor
Fișa de lucru 10.3 Idei și teme de discuție pentru terminarea terapiei
Fișa de lucru 10.4 Capsula timpului…
Fișa de lucru 10.5 „Îmbutelierea" momentelor speciale
Fișa de lucru 10.6 Magneții gândurilor, emoțiilor și senzațiilor
Fișa de lucru 10.7 Cufărul cu lecții, momente și amintiri
Fișa de lucru 10.8 Dorințele mele pentru mine însumi, pentru ceilalți, pentru lumea întreagă
Fișa de lucru 10.9 Lampa lui Aladin
Fișa de lucru 10.10 Cum să am grijă de mine, să mă întăresc și să continui călătoria
Fișa de lucru 10.11 Abordarea bazată pe puncte forte: scrierea unei scrisori de apreciere
Fotografii
Fotografia 2.1 Desen realizat împreună
Fotografia 2.2 Un exercițiu de tip „mâzgălitură" la care sunt folosite creioane și plastilină
Fotografia 2.3 Fiecare dintre păpușile incluse într‑o matrioșka reprezintă un alt aspect al personalității sau identității copilului
Fotografia 2.4 O păpușă de tipul „Totul despre mine", desenată cu ajutorul creioanelor colorate
Fotografia 2.5 Un copil indică lucrurile care îi plac și fac parte din identitatea sa folosind un glob pământesc — Lumea lui Charlotte
Fotografia 2.6 Un adolescent își exprimă preferințele și interesele pe un zid al identității desenat în stil graffiti
Fotografia 2.7 Un copil își exprimă preferințele și interesele pe benzile unui curcubeu, iar pe nori indică lucrurile pe care le găsește dificile
Fotografia 2.8 Un colaj „Totul despre mine"
Fotografia 2.9 Un puzzle „Totul despre mine" sub forma unei persoane (vezi modelul din Fișa de lucru 2.3) alături de un colaj foto „Totul despre mine"
Fotografia 2.10 Un joc „Totul despre mine" folosind dulciuri colorate
Fotografia 2.11 Un puzzle „Totul despre mine"
Fotografia 2.12 Povestea numelui meu
Fotografia 2.13 Inițialele numelui meu sub formă de desen
Fotografia 2.14 Genogramă realizată cu ajutorul figurinelor
Fotografia 2.15 Hartă eco realizată cu ajutorul abțibildurilor reprezentând persoane
Fotografia 2.16 Autoportret al unui copil care se descrie pe el însuși ca fiind „cu pete pe față, urât, cu nasul mare și colți"
Fotografia 2.17 Măști ale sentimentelor „înăuntru/afară"
Fotografia 2.18 Desen de tip portret dublu
Fotografia 2.19 Sculptură a familiei pe bază de figurine
Fotografia 2.20 Desenul familiei realizat de un copil
Fotografia 2.21 O reproducere a lumii unui copil realizată în nisip
Fotografia 2.22 O imagine a trecutului, prezentului și viitorului
Fotografia 2.23 Durerea de cap externalizată pe o păpușă
Fotografia 2.24 LEGO și plastilină pentru a măsura sentimentele
Fotografia 2.25 Bile de plastilină pentru a măsura sentimentele
Fotografia 2.26 Lichid colorat mai intens sau mai puțin intens pentru a măsura sentimentele
Fotografia 2.27 Materiale folosite pentru o axă a timpului incluzând evenimente recente
Fotografia 2.28 Lanțul evenimentelor
Fotografia 2.29 Lanțul evenimentelor folosind piese de domino
Fotografiile 3.1, 3.2 Fețe de perne decorate cu desene ale locului sigur
Fotografia 3.3 Un poster/montaj foto al locului sigur
Fotografia 3.4 Hărți diferențiate ale corpului atunci când copilul se află în locul său sigur versus atunci când pe copil îl vizitează furia: „Cum m‑am simțit aseară când…" și „Cum mă simt când sunt în locul meu sigur"
Fotografia 3.5 Locul sigur imaginar al unei sirene magice
Fotografia 3.6 O poartă a zânelor și o cheie magică pentru a pătrunde în locul sigur
Fotografia 3.7 Un loc sigur pentru Lila
Fotografiile 3.8–3.10 Diferite elemente de siguranță care pot fi încorporate într‑o povestire pe tema siguranței
Fotografiile 3.11 și 3.12 Exteriorul și interiorul propriei mele cutii senzoriale a stării de calm
Fotografia 3.13 Câteva obiecte dintr‑o cutie senzorială
Fotografia 3.14 O persoană imaginară de încredere alcătuită din diverse părți și calități
Fotografia 3.15 O sculptură a unei persoane de încredere
Fotografia 3.16 Înger păzitor
Fotografia 3.17 Breloc cu reprezentarea unei persoane speciale
Fotografia 3.18 Păpuși de hârtie ce reprezintă echipa din jurul copilului
Fotografia 3.19 Colaj inspirat de Nelson Mandela
Fotografia 3.20 și 3.21 Creații din nisip reprezentând niște jucărele vesele
Fotografia 3.22 Reprezentare folosind miniaturi ale persoane‑
lor din echipa din jurul copilului
Fotografia 3.23 O recreere anonimizată a eco‑hărții echipei din jurul copilului
Fotografia 3.24 Barca de salvare și persoanele de sprijin ale copilului
Fotografia 3.25 Primele stadii ale unui scut al siguranței și calităților (de la stânga la dreapta: intuiția mea/credința mea/creierul meu — sunt deștept/prietenii mei)
Fotografiile 3.26–3.28 Fișele de lucru „Ce mă mănâncă" sau „Cine‑mi apasă butoanele"
Fotografia 3.29 „Palma mea de protecție" (pe degete, de la stânga la dreapta: frumos, autoîmbrățișare, cutie senzorială, respirație, sună un prieten)
Fotografia 3.30 Caracatița opțiunilor
Fotografia 4.1 Un mozaic al trăirilor sub formă de puzzle
Fotografia 4.2 Un mozaic al trăirilor sub formă de desen (mânios, speriat, frustrat, trist, obosit, fericit,invidios)
Fotografia 4.3 Exprimarea diverselor trăiri prin nisip colorat
Fotografia 4.4 Un borcan al trăirilor contradictorii (furie, speranță, trist, derutat, mândru)
Fotografia 4.5 O cutie a trăirilor contradictorii
Fotografia 4.6 Biscuiți decorați cu diverse expresii faciale
Fotografia 4.7 Un colaj cu tema „Frica este…"
Fotografia 4.8 O față a emoțiilor realizată din plastilină
Fotografia 4.9 Fețe reprezentând emoții, realizate din baloane
Fotografia 4.10 Măști ale sentimentelor interior/exterior
Fotografia 4.11 Un portret dual (interior/exterior )
Fotografia 4.12 Joc cu sârmulițe plușate, folosind furia drept exemplu
Fotografiile 4.13 și 4.14 Jocul „Ghicește emoția"
Fotografiile 4.15 și 4.16 Un model 3D al capului uman cu gânduri și emoții pozitive și negative (în curs de realizare): „Dacă s‑ar uita cineva în capul meu, ar vedea/ar auzi…"
Fotografia 4.17 O plan șă a sent iment elor cu materiale expresive
Fotografia 4.18 Un grafic tip plăcintă folosind materiale expresive
Fotografia 4.19 O construcție LEGO în care fiecare culoare reprezintă un sentiment
Fotografia 4.20 Borcane în culori diferite reprezentând grade diferite de intensitate
Fotografia 4.21 Aruncarea unor materiale lipicioase pe o planșă a emoțiilor
Fotografia 4.22 Începutul unui joc de tip Twister al emoțiilor
Fotografia 4.23 Un vulcan din plastilină și material textil, folosit pentru a explora externalizarea „furiei":„Lava Livia" și „Bogdan Vulcan"
Fotografia 4.24 Un exercițiu de conturare a corpului
Fotografia 4.25 Cum și unde se simt în corp emoțiile de bază
Fotografia 4.26 Senzațiile corporale însemnate pe corpul unei păpuși
Fotografia 4.27 Folosirea scalelor pentru a marca intensitatea cu ajutorul pieselor de LEGO
Fotografia 4.28 Folosirea scalelor pentru a marca intensitatea,cu forme din plastilină de diverse dimensiuni
Fotografia 4.29 Folosirea scalelor pentru a marca intensitatea cu ajutorul motorului emoțiilor
Fotografia 4.30 Furia externalizată sub numele și înfățișarea lui „Spike, rechinul țepos"
Fotografia 4.31 Externalizarea fericirii sub formă de artificii pe o coală de hârtie pictată
Fotografia 4.32 Creație pe tema „fluturașii din stomacul meu"
Fotografiile 5.1 și 5.2 Cufere mai pline și mai goale
Fotografia 5.3 Ochelarii prin care este observată lumea
Fotografia 5.4 Magnetul gândurilor negative
Fotografia 5.5 Masca cu ochelari pozitivi
Fotografia 5.6 Joc despre calități folosind ilustrații sub formă de bomboane
Fotografia 5.7 Jurnalul momentelor de fericire
Fotografia 5.8 Cutia amintirilor
Fotografia 5.9 Borcanul amintirilor
Fotografia 5.10 Mozaicul punctelor forte
Fotografia 5.11 Turnul sau zgârie‑nori ai punctelor forte
Fotografia 5.12 Perna calităților
Fotografia 5.13 Puzzle‑ul calităților
Fotografia 5.14 O hartă a corpului cu puncte forte și calități
Fotografia 5.15 Steaua punctelor forte
Fotografiile 5.16 și 5.17 Fața și spatele unui ursuleț de pluș inscripționat
Fotografia 5.18 Stelele punctelor forte
Fotografia 5.19 Cutia de bomboane a calităților copilului
Fotografia 5.20 Scoica din pluș cu perle
Fotografia 5.21 Un acronim pozitiv al numelui copilului
Fotografia 5.22 Portret pozitiv
Fotografia 5.23 Fulgul de nea al punctelor forte
Fotografia 5.24 Bijuterii ale punctelor forte, în care fiecare culoare reprezintă câte un punct forte
Fotografia 5.25 Brățări pe care sunt scrise cu carioca diverse puncte forte
Fotografia 5.26 Mâna stimei de sine
Fotografia 5.27 Însuflețirea răspunsurilor
Fotografia 5.28 Creație pe tema „Sunt în stare"
Fotografia 5.29 Domnul Oglindă (încrederea externalizată)
Fotografia 5.30 Colaj ilustrând un limbaj corporal ce denotă încredere în sine
Fotografia 5.31 Un poster tip colaj despre Nelson Mandela
Fotografia 5.32 Un copil arată cum este imobilizat de un lanț cu ghiulea
Fotografia 5.33 Pietre care arată ce griji îl apasă pe copil
Fotografia 5.34 O fetiță închisă într‑o colivie și îngrădită de cuvintele scrise pe gratiile coliviei
Fotografia 5.35 Un copil ce se simte strivit sub pantoful cuiva
Fotografia 5.36 Reprezentare vizuală a unei fete tatuate cu termeni negativi față de o versiune a ei mai încrezătoare și purtând mesaje pozitive
Fotografia 5.37 Cuvintele negative dispar într‑un balon
Fotografia 5.38 Dezlipirea etichetelor cu termeni peiorativi
Fotografia 5.39 Apărat de o bulă de protecție
Fotografia 5.40 Un înger păzitor și o creatură magică protejează o fetiță ce a fost asaltată de cuvinte negative, pe care aceștia le îndepărtează
Fotografia 5.41 O capsulă a timpului și scrisori către eul meu din viitor
Fotografia 5.42 Obiecte pentru a reprezenta visuri, speranțe și dorințe
Fotografia 5.43 Un desen despre trecut, prezent și viitor
Fotografiile 5.44 și 5.4 Reprezentări creative ale Copacului Vieții
Fotografia 6.1 Cutia amintirilor speciale
Fotografia 6.2 Cufărul cu comori relaționale
Fotografia 6.3 Jurnalul al momentelor de strălucire
Fotografia 6.4 Mozaic al lucrurilor pozitive dintr‑o relație
Fotografia 6.5 Turnul punctelor forte dintr‑o relație
Fotografia 6.6 O cutie de bomboane de ciocolată ce reprezintă punctele forte
Fotografia 6.7 Stelele punctelor forte dintr‑o relație
Fotografia 6.8 O listă în ordine alfabetică a acelor lucruri apreciate la o altă persoană
Fotografia 6.9 O capsulă a timpului cu amintiri și momente speciale
Fotografia 6.10 Lucruri pe care le apreciez la familia mea
Fotografia 6.11 Poster „20 de motive pentru care te iubesc"
Fotografia 6.12 O zi lipsită de probleme, petrecută împreună cu familia luptând împotriva violenței
Fotografia 6.13 Cum să ai grijă de grădina/floarea relației
Fotografia 6.14 Reprezentare vizuală a citatului: „Relațiile nu există doar când vremea e frumoasă, însă doi oameni pot împărți o umbrelă, făcând față unei furtuni" (autor necunoscut)
Fotografia 6.15 Sculptură: Părțile cele mai bune și cele mai rele ale relației noastre
Fotografia 6.16 Colaj: Părțile cele mai bune și cele mai proaste ale relației noastre
Fotografia 6.17 Sticla de votcă dintre părinte și copil
Fotografia 6.18 Zidul dintre părinte și copil
Fotografia 6.19 Externalizarea conflictului și a ceței roșii
Fotografia 6.20 Sus‑Jos‑ul relației
Fotografia 6.21 Labirintul călătoriei relaționale
Fotografia 6.22 Cursa cu obstacole a relației
Fotografia 6.23 Dorințe pentru mine însumi
Fotografia 6.24 Poarta magică spre un viitor mai bun și îndeplinirea speranțelor și visurilor
Fotografia 6.25 Amprentele familiei
Fotografia 6.26 Pernă decorată cu fotografii și amintiri de familie
Fotografia 6.27 Copacul mâinilor familiei
Fotografia 6.28 Brelocuri cu membrii familiei
Fotografia 6.29 Mulaje relaționale
Fotografia 6.30 Balonașe suflate de la o persoană la cealaltă
Fotografia 6.31 Crearea unei povești împreună
Fotografia 7.1 Piesele din puzzle‑ul identității mele
Fotografia 7.2 O reprezentare vizuală a identității și priorităților mele înainte să devin asistent maternal
Fotografia 7.3 Un scut al identității
Fotografia 7.4 Pătură cu imagini ale persoanelor de suport
Fotografia 7.5 Cerc al priete
Fotografia 7.6 Barca de salvare și susținătorii persoanei
Fotografia 7.7 Plasa de siguranță cu prietenii persoanei
Fotografia 7.8 Colaj pe tema grijii față de sine
Fotografia 7.9 Ce mă face să mă simt bine, să mă simt recompensat
Fotografiile 7.10 și 7.11 Colaj de citate inspiraționale
Fotografia 8.1 Păpuși matrioșka folosite pentru a reprezenta diversele emoții din spatele furiei/apărărilor
Fotografia 8.2 Lanțul de hârtie al evenimentelor
Fotografia 8.3 Efectul de domino în lanțul evenimentelor
Fotografia 8.4 Când apa dă pe dinafară
Fotografia 8.5 Poster pe tema: „Cu mâinile nu lovim. Iată la ce ne folosim mâinile"
Fotografia 8.6 Joc cu sârmulițe plușate pe tema furiei
Fotografia 8.7 Colaj pe tema furiei
Fotografia 8.8 Imagine în nisip pe tema furiei
Fotografia 8.9 Harta corpului: în stânga — cum se simte furia în corp; în dreapta — cum se simte starea de calm și relaxare în corp
Fotografia 8.10 Furia externalizată sub formă de tornadă
Fotografia 8.11 Un desen al unui copil ce face surfing pe o mare cu valuri înalte
Fotografia 8.12 Un cap cu gânduri înainte, în timpul și după incident
Fotografia 8.13 Exprimarea diferitelor părți sub forma unei păpuși
Fotografia 8.14 Mușchii exersați față de cei care nu sunt exersați
Fotografia 8.15 Cum este să fii blocat de către un lanț cu ghiulea
Fotografia 8.16 Zidul în care este prinsă furia
Fotografia 8.17 Joc de rol cu marionete — cum să rămâi la fel de bine ancorat ca un copac
Fotografiile 8.18 și 8.19 Ilustrarea ideii că odată spuse, cuvintele sunt mai greu de retras
Fotografia 8.20 Un cartonaș de coping
Fotografia 8.21 Un cufăr cu instrumente
Fotografia 8.22 Superputerile mele de liniștire
Fotografia 8.23 Caracatița opțiunilor
Fotografia 8.24 Cuburile de gheață pentru răcorire
Fotografia 8.25 Furia externalizată prin rechinul numit „Spike, rechinul răutăcios"
Fotografia 9.1 Exerciții de relaxare folosind un robot și o jucărie de pluș
Fotografia 9.2 O păpușă Huggee Miss You
Fotografiile 9.3 și 9.4 Spălatul pe dinți și rutina de culcare sub formă de listă vizuală
Fotografia 9.5 Brelocuri cu figuri umane
Fotografia 9.6 Jocul de‑a ascunsul/găsitul păpușilor
Fotografia 9.7 O cutie a grijilor/coșmarurilor
Fotografia 9.8 Un jurnal al grijilor/coșmarurilor
Fotografia 9.9 Diverși monștri și devoratori de griji
Fotografia 9.10 O cutie a calmului și relaxării, decorată cu imaginea unei zâne și cu pene, norișori și praf magic
Fotografia 9.11 Poster al lucrurilor plăcute și fericite
Fotografiile 9.12 și 9.13 Perne cu imagini ale locului sigur
Fotografia 9.14 Accesorii pentru un somn odihnitor
Fotografia 9.15 Desen al persoanelor de suport luptând împotriva coșmarului reprezentat de o mână cu gheare
Fotografia 9.16 Un poster cu anunțul : „ Zonă liberă de coșmaruri! Nu intrați!"
Fotografia 9.17 Desen al unui copil apărat de bula sa de protecție
Fotografia 9.18 Spray magic împotriva coșmarurilor
Fotografia 9.19 Supraviețuind valului prin surfing
Fotografia 9.20 Rescrierea scenariului unui coșmar prin imagerie
Fotografia 9.21 Fluturii din stomacul meu
Fotografia 10.1 Roata emoțiilor pe tema încheierilor
Fotografia 10.2 Borcanul cu nisip reprezentând emoțiile
Fotografia 10.3 Mozaicul de emoții stârnite de încheiere
Fotografia 10.4 Susul și josul relației
Fotografia 10.5 Labirintul călătoriei relaționale
Fotografia 10.6 Cursa cu obstacole a relației
Fotografia 10.7 Obstacolele depășite
Fotografia 10.8 Schimbările făcute
Fotografia 10.9 Gânduri, amintiri și momente pe care aș vrea să le atrag cu magnetul meu
Fotografia 10.10 Mozaic de lecții și amintiri
Fotografia 10.11 Turnul terapeutic al lecțiilor și amintirilor
Fotografia 10.12 Capsula timpului și scrisoarea către eul viitor
Tabel
Tabelul 2.1 Întrebări și arii de evaluare
Ilustrații
Ilustrația 3.1 Pântecele ca o zonă de război
Ilustrația 3.2 Ape infestate de rechini
Ilustrația 3.3 O insulă pustie
Ilustrația 8.1 Copilul interior dincolo de apărările și strategiile sale de supraviețuire
Figuri
Figura 3.1 Exemple de elemente multisenzoriale ale traumei (lista nu este exhaustivă)
Figura 3.2 Balansoarul: când teama și agitația urcă, explorarea, învățarea și abilitatea cognitivă coboară
Figura 6.1 Componentele relațiilor pozitive părinte‑copil în contextul unei traume
Casete
Caseta 3.1 Exerciții de reflectare prin metafore ale traumelor relaționale și de dezvoltare
Caseta 5.1 Exerciții de reflecție și activități practice cu privire la puterea etichetelor
Caseta 5.2 Reflecție asupra propriei experiențe cu primirea laudelor și feedbackul pozitiv
Caseta 6.1 Exercițiu de reflecție centrat pe orchestra/corul de parentaj
Caseta 6.2 Exercițiu de reflecție asupra re‑parentajului terapeutic al unui copil care a trăit traume relaționale și de dezvoltare
Caseta 6.3 Exercițiu de reflecție despre cum să‑ți păstrezi echilibrul în timpul unui conflict și ce stiluri de răspuns există
Caseta 6.4 Activitate practică și reflecție asupra comportamentului ca formă de comunicare
Caseta 6.5 Activitate practică și reflecție cu privire la vârsta/stadiul/abilitățile sociale, emoționale și de dezvoltare versus vârsta/stadiul/abilitățile determinate cronologic
Caseta 6.6 Activitate practică și reflecție pe tema alegerii bătăliilor
Caseta 6.7 Activitate practică și reflecție pe tema greșelilor, reparării relaționale și modului în care ne cerem scuze
Caseta 6.8 Activitate practică și reflecție asupra tipului de părinte și de relație
Caseta 7.1 Exercițiu de reflecție cu privire la răspunsurile de tip luptă‑fugi‑îngheață
Caseta 7.2 Exercițiu de reflecție asupra importanței grijii față de sine și față de persoana de îngrijire
Caseta 7.3 Activități practice și exerciții de reflecție cu privire la grija față de sine, empatie și puncte sensibile (I)
Caseta 7.4 Activități practice și exerciții de reflecție cu privire la grija față de sine, empatie și puncte sensibile (II)
Caseta 7.5 Reamintirea unor conversații. Întrebări inspirate din terapia narativă
Caseta 7.6 Activități practice și exerciții de reflecție (așteptări, obiective SMART și modalități înțelepte de a vă alege bătăliile)
Caseta 7.7 Shoshana: exemplu de caz privind integrarea unor tehnici de grijă față de sine
Caseta 8.1 Ethan — exemplu de caz
Caseta 8.2 Caleidoscopul comportamental
Caseta 8.3 Activitate practică și de reflecție cu privire la propria mea relație cu furia/agresivitatea/frustrarea
Caseta 9.1 Evaluări ale coșmarurilor și câteva sugestii de întrebări
Caseta 10.1 Un exemplu de caz: cum să fie susținut copilul în timpul tranziției