Descriere
Frica de monștrii din întuneric, teama de despărțire, de boală și de moarte sau inhibițiile de la grădiniță și școală – iată doar o parte dintre provocările de care au parte copiii pe parcursul dezvoltării lor. Cum puteți să-i ajutați să înțeleagă prin ce trec și să scape de griji? Cum veți putea deosebi temerile firești, specifice vârstei, de fricile exagerate? Care sunt situațiile care împovărează în mod deosebit sufletele celor mici? Psihoterapeut cu o experiență clinică de peste 40 de ani, Monika Specht-Tomann oferă sfaturi și metode practice prin care părinții, bunicii și educatorii îi pot ajuta pe copii, cu tact și afecțiune, să facă față situațiilor sau gândurilor înfricoșătoare. Adulții vor înțelege, astfel, cât de mult contează ca ei înșiși să fie echilibrați și să nu pretindă că sunt "atotcunoscători", dar și cum pot să creeze o atmosferă pozitivă și un sentiment de siguranță și încredere, care vor permite copilului să-și exprime (prin povești, desene sau verbalizări directe) angoasele și să găsească cele mai potrivite căi pentru a depăși spaimele care-i frământă.
Monika Specht-Tomann, psihoterapeută austriacă din Graz, s-a specializat în consilierea bolnavilor și aparținătorilor acestora. A scris cărți de succes dedicate doliului, despărțirii și comunicării dintre părinți și copii.
Cuprins
Introducere
Partea I: Să înţelegem temerile copiilor
1. Frica „bună" şi frica „rea": despre semnificaţia fricii
2. De la sugar până la şcolar: Fricile pe parcursul dezvoltării
3. Cuvintele copiilor şi desenele lor: exemple din viaţa de zi cu zi
Partea a II‑a: Ce împovărează sufletele copiilor şi cum îi pot ajuta părinţii
1. Despre micile şi marile separări: „Nu mă lăsa singur!"
2. Boala şi moartea „O să mori şi tu?"
3. Când familia se destramă: „O să se întoarcă tata?"
4. Situaţii sociale noi: „Nu vreau să merg la grădiniţă!"
5. Când copiii merg la şcoală: „Nu pot să‑mi fac prieteni — nimeni nu mă place!"
6. Dezastrele: „Ni se poate întâmpla şi nouă?"
Gânduri de încheiere: Ce le susţine moralul copiilor – a le oferi iubire şi a le înlesni sentimentul de siguranţă
Bibliografie