Descriere
Ce faci, ca psiholog ori ca părinte, când copilul se închide în sine, refuză să-şi exprime grijile şi nevoile ori este cuprins de teamă şi de neîncredere? Cum va fi reclădită puntea afectivă şi comunicativă cu universul celui mic? Depănând zeci de poveşti cu tâlc, psihologul australian George Burns demonstrează în ce fel metafora terapeutică poate reînnoda legătura cu cel mic, oferindu-i căi pentru adaptarea la provocările cotidiene.
Autorul lămureşte în ce fel povestea curativă poate fi integrată firesc în terapie şi cum pot fi create şi folosite în cabinet noi metafore vindecătoare. Utile pentru toţi cei care lucrează cu adolescenţi şi copii, resursele terapeutice din cartea 101 poveşti vindecătoare pentru copii şi adolescenţi pot fi combinate şi cu alte tehnici novatoare, cum ar fi terapiile prin joc, artă, muzică şi dramă.
George W. Burns este psiholog clinician şi director la Milton Erickson Institute of Western Australia. Este, de asemenea, formator şi conferenţiar universitar, fiind autorul a şapte cărţi dedicate poveştilor terapeutice, depresiei ori aplicării meditaţiei zen pentru îmbunătăţirea sănătăţii mentale.
Cuprins:
Mul?umiri
Introducere
Ce oferă această carte
Un cuvânt, două despre… cuvinte
Poveşti orale vs poveşti scrise
Structura acestei căr?i
Povestea 1. Povestea poveştii
Partea întâi: Cum să-i „mişti" pe copii şi adolescen?i prin arta povestirii
Capitolul I. Magia metaforei
De ce să le spunem copiilor şi adolescen?ilor poveşti vindecătoare şi cu tâlc?
O scurtă istorie a poveştilor cu tâlc
Cum ne motivează poveştile
Cum ne educă poveştile
Modul în care poveştile ne transmit nişte valori
Cum ne disciplinează poveştile
Cum reuşesc poveştile să ne ofere experien?ă
Cum facilitează poveştile rezolvarea de probleme
Modul în care poveştile ne schimbă şi ne vindecă
Când să nu vorbim prin poveşti
Capitolul 2. Îndrumări pentru o povestire eficientă
Zece îndrumări pentru o povestire eficientă
Şase îndrumări pentru rostirea naratorului
Capitolul 3. Instrumente şi tehnici
Căr?ile, ca sursă de poveşti vindecătoare: biblioterapia
Teatrul ca sursă de poveşti vindecătoare
Înregistrările video sau dvd-urile ca sursă de poveşti vindecătoare: videoterapia
Marionete, păpuşi şi jucării ca metafore
Jocul ca metaforă
Umorul ca metaforă
Metafore experien?iale
Metafore create de copii
Poveşti depănate împreună
A discuta sau a nu discuta?
Partea a doua. Poveşti vindecătoare, poveşti cu tâlc
Capitolul 4. Învă?ăminte care îmbogă?esc via?a
Povestea 2. Copiii pot schimba lucrurile: O poveste pentru copii
Povestea 3. Copiii pot schimba lucrurile: O poveste pentru adolescen?i
Povestea 4. Hrăneşte ceea ce vrei să creşti în tine
Povestea 5. Ai grijă de tine
Povestea 6. Ridică-te şi râzi
Povestea 7. Nu contează doar ce faci, ci şi cum o faci
Povestea 8. Ob?ine maximul din ceea ce ?i se oferă
Povestea 9. A face ceea ce ştii mai bine
Povestea 10. Căutarea fericirii
Capitolul 5. A-?i păsa de tine însu?i
Povestea 11. Elanul spre noi înăl?imi: O poveste pentru copii
Povestea 12. Elanul spre noi înăl?imi: O poveste pentru adolescen?i
Povestea 13. Recunoaşterea propriilor abilită?i
Povestea 14. Lasă-l pe Joe să o facă
Povestea 15. A descoperi lucrurile care te fac special
Povestea 16. Importan?a acceptării complimentelor
Povestea 17. Ce dai aia primeşti
Povestea 18. Fii bun, nu perfect!
Povestea 19. Fii tu însu?i
Povestea 20. Creşterea conştiin?ei de sine
Capitolul 6. Schimbarea tiparelor comportamentale
Povestea 21. Confruntarea cu temerile: O poveste pentru copii
Povestea 22. Confruntarea cu temerile: O poveste pentru adolescen?i
Povestea 23. Cercetează tu însu?i
Povestea 24. A învă?a să gândeşti liber
Povestea 25. Bazează-te pe ce ştii să faci mai bine
Povestea 26. Învă?area unor noi trucuri
Povestea 27. Un gest care a schimbat o întreagă suburbie
Povestea 28. A aduce o schimbare
Povestea 29. Schimbarea tiparelor comportamentale
Povestea 30. Nu mă mai tem
Capitolul 7. Gestionarea rela?iilor
Povestea 31. Prinsă la mijloc: O poveste pentru copii
Povestea 32. Prinsă la mijloc: O poveste pentru adolescen?i
Povestea 33. Crearea şi men?inerea prieteniilor
Povestea 34. Cei patru prieteni credincioşi
Povestea 35. Negocierea unei solu?ii
Povestea 36. Prieteni noi
Povestea 37. Descoperirea tandre?ei
Povestea 38. Retragerea în sine
Povestea 39. Pune-te în locul celuilalt
Povestea 40. A-?i face prieteni şi a-i păstra
Capitolul 8. Gestionarea emo?iilor
Povestea 41. Intensificarea plăcerii: O poveste pentru copii
Povestea 42. Intensificarea plăcerii: O poveste pentru adolescen?i
Povestea 43. A te distra
Povestea 44. Cultivarea satisfac?iei
Povestea 45. A bate furia în cuie
Povestea 46. Când umorul te ajută
Povestea 47. Când te ambalezi prea tare
Povestea 48. Înva?ă să râzi
Povestea 49. Schimbându-?i postura, î?i schimbi şi sentimentele
Povestea 50. Exprimarea congruentă a emo?iilor
Capitolul 9. Cum să creezi gânduri constructive
Povestea 51. Gestionarea doliului: O poveste pentru copii mici
Povestea 52. Gestionarea doliului: O poveste pentru copii
Povestea 53. Un gest de bunăvoin?ă
Povestea 54. Lucrurile pot să nu fie ceea ce par a fi
Povestea 55. Recadrarea pozitivă
Povestea 56. Gândurile determină sentimentele
Povestea 57. Găsirea de excep?ii în cazul generalizărilor
Povestea 58. A învă?a să foloseşti ceea ce ai
Povestea 59. A învă?a să deosebeşti o situa?ie de alta
Povestea 60. Trezirea încrederii (contribu?ia lui Susan Boyett)
Capitolul 10. Dezvoltarea aptitudinilor pentru via?ă
Povestea 61. Confruntarea cu o dilemă morală: O poveste pentru copii
Povestea 62. Confruntarea cu o dilemă morală: O poveste pentru adolescen?i
Povestea 63. A învă?a despre reguli
Povestea 64. Uneori se întâmplă lucruri groaznice
Povestea 65. A te mul?umi cu ceea ce ai
Povestea 66. Asumarea responsabilită?ii
Povestea 67. Luarea de decizii
Povestea 68. A privi diferit
Povestea 69. Depăşirea fricii
Povestea 70. Secretele succesului
Capitolul 11. Crearea deprinderilor în rezolvarea de probleme
Povestea 71. Depăşirea obstacolelor: O poveste pentru copii
Povestea 72. Depăşirea obstacolelor: O poveste pentru adolescen?i
Povestea 73. Rezolvarea de probleme în colaborare
Povestea 74. A întoarce o problemă pe toate fe?ele
Povestea 75. Rezolvarea unei probleme
Povestea 76. A te mul?umi cu ceea ce eşti
Povestea 77. A învă?a să împărtăşeşti
Povestea 78. A avea grijă de lucrurile neglijate
Povestea 79. A fi stăpân pe situa?ie
Povestea 80. Punerea unei dorin?e
Capitolul 12. Gestionarea momentelor dificile din via?ă
Povestea 81. A îndepărta durerea: O poveste pentru copii
Povestea 82. Gestionarea durerii: O poveste pentru adolescen?i
Povestea 83. A învinge un bătăuş
Povestea 84. Am doar nouă ani
Povestea 85. A face fa?ă bolii
Povestea 86. Găsirea de solu?ii
Povestea 87. Confruntarea cu schimbările
Povestea 88. Ridică-te înapoi în picioare
Povestea 89. Confruntarea cu gândurile suicidare
Povestea 90. Înva?ă să-?i por?i singur de grijă
Capitolul 13. Poveşti vindecătoare create de copii
Povestea 91. Stafia care a învă?at cum să-i sperie pe al?ii (de Sam Green)
Povestea 92. Fata (de Pia Hill)
Povestea 93. Ce va fi (de Erin Kelley)
Povestea 94. Povestea lui Mary-Jane (de Anthea Challis)
Povestea 95. Problema lui Sally (de Emma Barley)
Povestea 96. Via?a mea (de Nathaniel Watts)
Povestea 97. Povestea vie?ii mele (de Oliver Potts)
Povestea 98. Când rockul te salvează (de Jonathon Matthews)
Povestea 99. Când nu mai pot face nimic (de Stephanie Wood)
Povestea 100. Povestea lui Lucy Mac (de Corin Eicke)
Partea a treia. Crea?i propriile voastre poveşti vindecătoare pentru copii
Capitolul 14. Cum pot folosi eficient metaforele?
Posibile căi pentru o terapie eficientă prin metaforă
Posibile capcane pentru o terapie eficientă prin metaforă
Capitolul 15. De unde să mă inspir pentru poveştile vindecătoare?
Metafore construite pe baze validate ştiin?ific
Metafore construite pe bază de eroi
Metafore create din imagina?ie
Metafore bazate pe tehnici terapeutice
Metafore inspirate de o idee
Metafore construite pe poveşti spuse de copii
Metafore bazate pe umor
Metafore construite pe poveşti transculturale
Metafore inspirate de cazuri din terapie
Metafore construite pe experien?ele vie?ii de zi cu zi
Îndrumări pentru folosirea poveştilor din via?a personală
Capitolul 16. Cum planific şi prezint poveştile vindecătoare?
Abordarea pro
1. Face?i o evaluare centrată pe obiectiv
2. Planifica?i metaforele
3. Prezenta?i-vă metaforele
4. Opri?i-vă, privi?i şi asculta?i
5. Ancora?i povestea în realitate
Capitolul 17. Cum să îi învă?ăm pe părin?i să spună poveşti vindecătoare
Poveşti pentru părin?i şi parentaj
Ce trebuie să ştie părin?ii care folosesc metafore
Paşii în care îi învă?ăm pe părin?i să povestească
Un exemplu de povestire eficace a părintelui
Cum îi ajutăm pe părin?i să-şi formeze talentul de povestitori
… Şi povestea merge mai departe
Povestea 101 N-ai vrea să fii învă?ătoarea mea?
Bibliografie pentru poveşti metaforice