Descriere
Ideea acestui volum colectiv s-a născut din proiectul POCU „Educație Timpurie Incluzivă și de Calitate", la care au colaborat experți-formatori din mai multe universități din țară. Capitolele cărții pleacă de la Curriculumul pentru educație timpurie, elaborat de Ministerul Educației în 2019, și subliniază oportunitățile de dezvoltare pentru personalitatea copilului (în plan cognitiv, socio-emoțional, lingvistic și psihomotric), oferind cele mai bune modalități de proiectare a strategiilor și mijloacelor didactice pentru activitățile propuse, care sunt tratate din perspectivă metodică și pe baza psihologiei dezvoltării.
Referindu-se la tematici diverse (de la curriculum și mediu de învățare, la dezvoltarea limbajului și integrarea tehnologiei), volumul este dedicat tuturor decidenților din sistemul de învățământ, directorilor de instituții care oferă servicii educaționale în creșe și grădinițe, cadrelor didactice din învățământul preșcolar sau antepreșcolar, dar și părinților interesați de modalitățile de a încuraja creșterea echilibrată a copiilor.
Otilia Clipa este conf. univ. dr. în cadrul Facultății de Științe ale Educației, Universitatea „Ștefan cel Mare" din Suceava, și este absolventă a Facultății de Pedagogie și a celei de Psihologie din cadrul Universității „Al. I. Cuza" din Iași, unde și-a susținut și doctoratul în Științele Educației (2008). A coordonat peste 20 de volume publicate și este autor și coautor al peste 60 de articole în reviste de specialitate internaționale. A coordonat și a făcut parte din echipele mai multor proiecte de cercetare și formare (20 de proiecte naționale și europene). Temele sale de interes sunt: educația timpurie, evaluarea în învățământ, formarea inițială și continuă a profesorilor.
Cuprins
Cuvânt-înainte
1. Educația timpurie — necesitate, politici educaționale și strategii naționale de formare a profesioniștilor (Otilia Clipa)
2. Curriculumul pentru educația timpurie. Învățarea integrată și dezvoltarea holistică în etapa antepreșcolară (Daniela Jeder)
3. Proiectarea activităților în etapa antepreșcolară. Niveluri ale proiectării: proiectarea tematică anuală, proiectarea săptămânală, proiectarea activităților didactice (Daniela Jeder)
4. Orientări actuale și direcții de acțiune la nivelul curriculumului pentru o educație timpurie de calitate (Liliana Mâță)
5. Direcții în elaborarea strategiilor educaționale în educația timpurie (Sofia Loredana Tudor, Cristina Dumitru, Maria Magdalena Stan, Marius Claudiu Langa)
6. Sistemul mijloacelor de învățământ specifice învățării la vârstele timpurii (Liliana Mâță)
7. Mediul de învățare în educația timpurie. Perspective (Gianina-Ana Massari)
8. Abordări incluzive în educația timpurie (Cristina Dumitru, Maria Magdalena Stan, Sofia Loredana Tudor, Marius Claudiu Langa)
9. Indicatori specifici pentru evaluarea timpurie a riscului dezvoltării Tulburării de Spectru Autist (TSA) (Diana Sînziana Duca)
10. Dezvoltarea personalității copilului. Rolul implicării adultului și al utilizării jocului în dezvoltare și învățare (Ionela Bogdan)
11. Competențele sociale și emoționale la vârste timpurii (Aurora‑Adina Colomeischi)
12. Educația cu stare de bine și încredere în copii (Alina Georgeta Mag)
13. Învățarea la vârste timpurii — o perspectivă constructivistă (Maria‑Doina Schipor)
14. Aproximare și eroare în experimentarea timpurie a realității (Maria‑Doina Schipor)
15. Dezvoltarea limbajului și a comunicării în educația timpurie (Otilia Năstuța)
16. Abordarea discursivă a limbilor străine în educația timpurie (Ioana‑Crina Prodan)
17. Comunicare și învățare la vârsta antepreșcolară (Valerica Anghelache)
18. Interacțiuni sociale și socializare în copilăria timpurie (Laura Elena Ciolan, Tania Maria Colniceanu)
19. Integrarea tehnologiei în educația timpurie (Dana Rad, Gavril Rad)