Descriere
Lucrarea prezintă rezultatele unei cercetări extensive cu privire la activitatea educațională desfășurată în perioada suspendării cursurilor față-în-față, de către elevii din învățământul preuniversitar din România. Studiul prezintă perspectivele elevilor, profesorilor, directorilor unităților de învățământ și părinților cu privire următoarele aspecte: accesul și participarea la activitățile școlare la distanță, modul de organizare a activităților, nevoile de sprijin ale diferitelor categorii de actori educaționali, ariile prioritare de intervenție și propunerile de îmbunătățire a acestui proces.
Culegerea datelor s-a desfășurat online, în perioada mai-iunie 2020, în toate județele țării și în Municipiul București, pe loturi de mari dimensiuni (219 073 elevi, 65 309 profesori, 6 166 directori și 316 492 părinți).
Studiul a fost realizat de către Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație și prezintă o fotografie a perioadei de debut a școlii la distanță în România, în contextul pandemiei.
Rezultatele de cercetare obținute au stat la baza dezvoltării unor resurse educaționale care să sprijine activitatea cadrelor didactice cu elevii, inclusiv pe dimensiunea socio-emoțională.
Cuprins
Rezumat
Introducere
Aspecte metodologice
Limitele cercetării
Capitol 1. Opinii ale elevilor din sistemul de învățământ preuniversitar
Prezentarea lotului investigat
Participare versus non-participare la activitățile educaționale la distanță
Cauze ale neparticipării la activitățile educaționale la distanță
Utilizarea dispozitivelor necesare învățării la distanță
Măsura în care s-au organizat activități educaționale la disciplinele din orar
Gestionarea activităților educaționale de către cadrele didactice
Frecvența participării elevilor la diverse tipuri de activități educaționale
Modalități de desfășurare a activităților educaționale la distanță
Provocări și dificultăți întâmpinate de elevi în învățarea online
Autonomia elevilor în utilizarea dispozitivelor și aplicațiilor necesare învățării la distanță
Timpul de utilizare a dispozitivelor pentru activitățile școlare
Aprecieri ale elevilor cu privire la activitățile școlare la distanță
Gradul de mulțumire a elevilor în ceea ce privește activitățile școlare la distanță
Concluzii
Recomandări
Capitol 2. Opinii ale profesorilor din sistemul de învățământ preuniversitar
Prezentarea lotului investigat
Activitatea didactică a profesorilor în perioada suspendării cursurilor față-în-față
Modalități de organizare a activităților la distanță cu elevii
Ponderea elevilor cu care profesorii au desfășurat activități la distanță
Frecvența desfășurării activităților de învățare la distanță
Gradul de parcurgere a programelor școlare la finalul anului 2019-2020
Resurse educaționale utilizate de profesori în perioada învățării la distanță
Modalități de monitorizare a învățării la distanță
Colaborare și sprijin în organizarea învățării la distanță
Provocări și dificultăți întâmpinate de profesori în perioada învățării la distanță
Aspecte pozitive ale învățării la distanță
Propuneri ale profesorilor
Concluzii
Recomandări
Capitol 3. Opiniile directorilor de școli
Prezentarea lotului investigat
Activitatea școlilor după suspendarea cursurilor față-în-față
Modalități de organizare a activităților educaționale la distanță
Sprijinul primit de școli pentru organizarea activităților educaționale la distanță
Rolul echipei manageriale în sprijinirea actorilor școlari (profesori, elevi)
Capitalul de competențe ale profesorilor pentru activitatea educațională la distanță
Provocări și dificultăți ale echipelor manageriale în organizarea activității educaționale la distanță
Propuneri pentru asigurarea calității activității educaționale în anul școlar viitor
Concluzii
Recomandări
Capitol 4. Opinii ale părinților ai căror copii sunt înscriși în sistemul de învățământ preuniversitar
Prezentarea lotului investigat
Participare versus non-participare la activitățile școlare la distanță
Cauze ale neparticipării copiilor la activitățile educaționale la distanță
Accesul copiilor la dispozitivele necesare învățării la distanță
Debutul organizării activităților educaționale la distanță
Gestionarea activităților educaționale de către cadrele didactice
Modalități de desfășurare a activităților educaționale la distanță
Autonomia copiilor în utilizarea echipamentelor și aplicațiilor necesare învățării la distanță
Implicarea părinților în activitățile școlare ale copilului
Instanțe de sprijin pentru părinți în vederea susținerii copiilor
Gradul de mulțumire al părinților în ceea ce privește desfășurarea activităților
Concluzii
Recomandări
Lista tabelelor și graficelor din text
ANEXA 1. Structură lot elevi
ANEXA 2. Structură lot profesori
ANEXA 3. Structură lot directori
ANEXA 4. Structură lot părinți