Educație și Formare
Formarea prin transformare. Dincolo de prelegeri

Formarea prin transformare. Dincolo de prelegeri

Autor: Harold D. Stolovitch, Erica J. Keeps

Nr. de pagini: 432

ISBN: 978-606-40-0290-7


-10% Reducere Pret vechi: 49.00RON 44.1 RON

Titlul original: Telling Ain't Training
Limba originală: engleză
Traducere de Cristina Firoiu
Anul apariţiei: 2017
Format: 145 x 205 mm, paperback


Plecând de la exerciții și instrumente accesibile și bazându-se pe cercetări recente din științele educației, autorii propun un model generic în 5 pași pentru crearea de programe eficiente de formare, în care învățarea să nu mai constea în prelegeri anoste, ci să creeze, în mod interactiv, noi competențe, esențiale în meseria cursantului. În plus, autorii americani descriu 25 de activități de consolidare și aplicare a celor învățate și oferă sfaturi utile pentru o testare relevantă a cursanților și pentru folosirea celor mai adecvate strategii cognitive de învățare. De asemenea, profesorii și trainerii vor găsi informații de ultimă oră legate de avantajele și eventualele capcane ale folosirii noilor tehnologii și ale e-learningului. Cartea reprezintă, așadar, ghidul ideal pentru toți specialiștii din domeniul formării profesionale.

O societate educată este una în care învățarea devin în mod autentic un obicei pe care îl practicăm pe tot parcursul vieții. Adulții decid să acceseze experiențe de învățare atunci când, printre altele, învățarea este valorizată social, atunci când cunoașterea este apreciată ca fiind un capital fundamental în viața și în cariera profesională. Acest volum ne arată, într-o manieră foarte practică, în ce mod putem genera programe motivante de formare și dezvoltare profesională pentru adulți, arătând că performanța poate să apară atunci când formatorii sunt nu doar inspirați, ci mai ales foarte competenți. Este o carte foarte valoroasă pentru orice facilitator sau designer de experiențe de învățare pentru adulți.

-– Prof. univ. dr. Lucian Ciolan, decan al Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti


Harold D. Stolovitch, profesor emerit al Universității din Montreal, este autorul a peste 300 de articole, rapoarte, capitole de carte și volume, dedicate motivării și performanței la locul de muncă.

Erica J. Keeps, mentor și formator, este directorul companiei HSA Learning & Performance Solutions din Los Angeles.

Marc J. Rosenberg este consultant în management și autor al unor cărți de succes despre e-learning.


Cuprins


Prefață (2011)

Secțiunea întâi. Beneficiarii formării. Ce ne spun cercetările în domeniu


Capitolul 1 Nu este ușor să înveți (mai ales atunci când ți se pun foarte multe piedici)
Despre ce tratează cartea de față?

Capitolul 2 Prezentarea câtorva „termeni familiari"
Vocabularul de bază. Terminologia specifică domeniului
Cele două principii cheie. „Crezul" unui
formator (instructor, educator)
Instruire față în față sau mediată de tehnologie?
E totuna
Ce conține cartea de față și de ce?

Capitolul 3 Beneficiarul formării

Ce este învățarea?
Cum învățăm. Simțurile, filtrele perceptuale și memoria
Filtrarea stimulilor — Trunchiul cerebral, sistemul nervos autonom și sistemul endocrin
Memoria de scurtă durată — capacitate și durată
Memoria de lungă durată — capacitate și durată
Ce însemnătate au toate acestea pentru beneficiari… și pentru formatori?

Secțiunea a doua. Ce trebuie să știi pentru a deveni un formator mai bun

Capitolul 4 Cum îi facem pe cursanți să învețe
Cele două tipuri de cunoaștere: cunoașterea declarativă și cea procedurală
Aspectele cheie ale procesului de învățare
Adaptarea la diferențele privind aptitudinea pentru învățare, achizițiile anterioare și motivația

Capitolul 5 Principiile educației adulților
Cursurile de bună calitate și cele de slabă calitate
Patru principii cheie ale educației adulților
Concluzia în ceea ce privește principiile educației adulților

Capitolul 6 Un model în cinci pași pentru crearea unor programe de formare reușite
Șase principii universale provenite din cercetările în domeniul educației
Un model universal pentru organizarea oricărui tip de lecție
Proiectarea programului de formare
Scenariul didactic al cursului de formare
Utilizarea modelului în cinci pași pentru adaptarea cursurilor de formare deja existente
Recapitularea modelului în cinci pași

Capitolul 7 Cum îi facem pe cursanți să rețină conținutul predat
Metacogniția — mecanismele executive de control al învățării
Strategiile cognitive. Cum facem ca procesul de învățare să fie mai rapid, mai eficient și mai
puțin costisitor


Secțiunea a treia. Cum să aplicăm cunoștințele însușite. Valorificarea cercetărilor din domeniul educației


Capitolul 8 Perspective asupra formării profesionale și diverse activități didactice
Principalele patru tipuri de formare profesională
Cum să îmbinăm cele patru tipuri de formare profesională
25 de activități de formare utile
Recapitularea activităților de formare
În încheierea capitolului despre formarea activă

Capitolul 9 Testare sau examinare? În ce constă diferența?
Ce am vrut să demonstrăm prin asta?
Testările în comparație cu examenele
Cum să procedez pentru a crea teste?
Crearea de teste

Secțiunea a patra. Formarea și educația bazate pe tehnologie — și ceva mai mult de atât


Capitolul 10 Formarea profesională și tehnologia
Ce este tehnologia și ce rol are în educație?
Idealul și realitatea
La ce ne putem aștepta în mod realist dacă
utilizăm tehnologia în educație?
Nu ar trebui să ținem seama de tehnologie?
Caveat Emptor (Atenție, cumpărători!)
Promisiuni și iar promisiuni

Capitolul 11 Educația cu ajutorul tehnologiei. Cum să obținem rezultatele dorite
Adevăr sau prejudecată?
În ce constă educația online de calitate?
Decizia de a urma varianta educației online
NU se ia de la început
Învățarea mixtă
Cum ați îmbina modalitățile de învățare?
Dincolo de învățarea mixtă „standard"
Noile abordări asupra învățării informale
Apariția Webului 2.0
Integrarea instrumentelor Web 2.0 în procesul de formare
Resurse și exemple. Propuneri de utilizare a noilor media în educație


Noua învățare mixtă și viitorul formării profesionale
Concluziile acestui capitol

Secțiunea a cincea. Recapitulare finală

Capitolul 12 Realitate sau prejudecată? Care este adevărul?
Concluzia în privința educației
Realitate sau prejudecată. Un ultim exercițiu

Capitolul 13 Reflecții concluzive
O recapitulare succintă a cărții noastre
Temă de gândire. Reflecțiile lui C.G. Jung

Note de final și bibliografie