Cărți la 10 lei
< Cărți la 10 lei
Psihologia educaţiei

Psihologia educaţiei

Autor: Marcel Crahay

Nr. de pagini: 528

ISBN: 978-973-707-248-1


Produsul nu este disponibil momentan

Titlul original: Psychologie de l’éducation
Publicată de: 1re édition « Quadrige » : 2005, PUF, Paris, 1999
Limba originală: franceză
Traducere de: Rodica Chiriacescu
Anul apariţiei: 2009


Orice sistem educativ se bazează pe premise psihologice
Prin prezentarea diferitelor orientări psihologice din perspectiva contribuţiei lor la ştiinţele educaţiei, cartea de faţă se adresează în egală măsură pedagogilor şi psihologilor. Astfel, teoriile umaniste şi psihanalitice au pus în evidenţă rolul vieţii afective la copil. Behaviorismul a contribuit la dezvoltarea învăţământului individualizat.Psihologia genetică a alimentat metodele active. Cognitivismul se află la originea învăţământului «strategic».

Marcel Crahay este profesor la Universităţile din Liege şi Geneva.



CUPRINS:

Introducere


Controverse pedagogice în privinţa problematicilor psihologice
Riscurile psihologismului
Structura lucrării

Capitolul I Demonstraţiile psihologice ale precursorilor

Empirism şi raţionalism. Helvetius împotriva Sfântului Augustin
Copilul: înger sau demon? Cum a evoluat în decursul secolelor reprezentarea copilăriei?
Émile, o revoluţie în reprezentarea copilului şi a educaţiei sale
Primul paradox: socialul şi naturalul
Al doilea paradox: autoritate şi autonomie
Al treilea paradox: a educa raţiunea fără să o soliciţi
Al patrulea paradox: a face totul nefăcând nimic

De la senzualism la pedagogiile descoperirii prin observaţie
Pragmatism, democraţie şi educaţie. Contribuţia lui Dewey
Educaţia funcţională a lui Claparède şi pedagogia populară a lui Freinet
Însuşirea modelelor culturale, o cale spre umanizarea omului
Despre câteva dezbateri recurente în educaţie

Capitolul II Psihanaliză, psihologie umanistă şi educaţie

De la tumultul afectelor la construcţia persoanei
Freud şi educaţia: o relaţie ambiguă
Primii pedagogi psihanalişti şi optimismul educativ al lui Adler
Copiii de la Summerhill sunt prizonierii romantismului lui Neil?
Rogers şi non-directivitatea
Este suficient să-l eliberăm pe elev?
Mizele afective ale relaţiei educative
Există pedagogie psihanalitică?

Capitolul III Contribuţiile behaviorismului

Condiţionare pavloviană şi interacţiuni sociale
Thorndike, de la formarea conexiunilor la drill and practice
Condiţionare operantă, învăţare fără eroare şi învăţământ programat
Analiza funcţională şi managementul clasei
Dispozitive de învăţare individualizată
De la modelul lui Carroll la pedagogia însuşirii
Să nu arunci copilul odată cu apa de baie

Capitolul IV Revoluţia constructivistă

Epistemologia genetică, un kantianism evolutiv
Cum se construiesc cunoştinţele
De la acţiuni la operaţii
Educaţia poate contribui la dezvoltarea psihologică a copiilor?
Dezvoltarea cognitivă: un proces multiliniar şi contextualizat
Interacţiuni sociale şi construcţia cunoştinţelor
Pentru o abordare constructivistă a învăţării
Constructivismul şi didactica ştiinţelor
Matematica şi operaţiile logice
Cum abordează copiii limba scrisă?
De la Durkheim la Kohlberg: de la impunere la construcţia morală
Dincolo de ortodoxie

Capitolul V Cognitivism şi învăţare

Cum prelucrează informaţia subiectul uman
Reprezentarea cunoştinţelor şi învăţarea
De la poceduralizarea cunoştinţelor la utilizarea lor
Cunoştinţele şi rezolvarea de probleme
Motivaţia şcolară
Perceperea controlabilităţii sarcinii sau teoria atribuirii cauzale
Concepţia despre inteligenţă
Concepţia despre scopurile urmărite de şcoală
De la învăţarea cititului la învăţarea cu ajutorul textului
De la achiziţionarea numărării la algoritmii de calcul
Pentru o comunicare pedagogică strategică

Capitolul VI Educaţie, cultură şi societate

Dezvoltarea psihologică şi însuşirea instrumentelor culturale
Învăţare şi dezvoltare
Interacţiune de îndrumare, anaclisis şi dezvoltare
sihologie culturală şi educaţie
Individ-plus şi comunitate de indivizi care învaţă
Distribuţia materială şi socială a cogniţiei
Şcoala concepută ca o comunitate de învăţare
Învăţare cooperativă şi tutorat
Diferenţe individuale, diferenţe de socializare?

Sfaturi bibliografice


   
Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării presupune că eşti de acord cu utilizarea cookie-urilor. Află detalii.
Am înţeles

Produs adăugat cu succes în coș

X
CONTINUĂ CUMPĂRĂTURILE FINALIZEAZĂ COMANDA