Cărti la 10 lei
Evaluarea psihologică aplicată. Repere teoretice şi practice

Evaluarea psihologică aplicată. Repere teoretice şi practice

Autor: Coordonator Iulia Ciorbea

Nr. de pagini: 624

ISBN: 978-606-719-355-8


Produsul nu este disponibil momentan

Anul apariţiei: 2015
Format: 145 x 205 mm, paperback cu clape




Evaluarea psihologică în context clinic, şcolar sau organizaţional reprezintă o condiţie esenţială pentru psihologul practician. Doar printr-o evaluare eficientă, relevantă şi validă, vor putea fi identificate punctele forte şi limitările persoanei, grupului sau organizaţiei şi vor putea fi luate cele mai adecvate decizii pentru a asigura calitatea vieţii psihice a individului sau "sănătatea" organizaţiei.

Autorii volumului punctează principalele etape ale procesului de evaluare psihologică, trec în revistă cele mai relevante şi actuale instrumente de evaluare, precizează modalităţile de redactare a rapoartelor psihologice, dar subliniază şi erorile frecvente din procesul de evaluare.

Obiectivul major al cărţii este acela de a propune o sinteză de actualitate a problematicii evaluării psihologice în principalele sale arii aplicative (clinică, educaţională şi organizaţională), oferind un ghid teoretic şi practic atât pentru studenţi, cât şi pentru psihologii practicieni aflaţi în primii ani de carieră




Autori: Iulia Ciorbea, Nicolae Martin, Rodica Enache, Claudia Sălceanu, Valeria Negovan, Margareta Dincă, Dragoş Iliescu, Cătălin Nedelcea, Andrei Ion, Michael Stevens.


Cuprins
Introducere

Partea I. Principiile evaluării psihologice (Nicolae Martin)
1. Evaluare psihologică sau psihodiagnostic
2. Specificul evaluării psihologice
3. Evaluare psihologică versus testare psihologică
4. Structura şi caracterul procesual al evaluării psihologice
4.1. Psihologul — principalul instrument al evaluării
4.2. Structura evaluării psihologice
5. Colectarea datelor
5.1. Criterii posibile în selecţia surselor de informaţie necesară evaluării psihologice
5.2. Scopul evaluării psihologice
5.3. Metodele evaluării psihologice
5.4. Etica colectării datelor de evaluare
5.5. Alcătuirea bateriei de metode
6. Surse de deformări în procesul de colectare a datelor
6.1. Deformări datorate metodei
6.2. Deformări datorate evaluatorului
6.3. Deformările datorate persoanei evaluate
7. Colectarea computerizată a datelor
8. Interpretarea datelor
8.1. Interpretarea intuitivă şi conceptuală
8.2. Principii ale interpretării
8.2.1. Principii în interpretarea bazată pe concepte
8.2.2. Principiile interpretării fundamentate statistic
8.2.3. Despre aşa-zisul simţ clinic
8.2.4. Nomotetic şi idiografic
9. Specificul, avantajele şi dezavantajele interpretării asistate de computer
10. Ameninţări la adresa adecvării procesului interpretativ
10.1. Mobilurile disimulării
11. Alte principii interpretative
11.1. Principiul integrării informaţiei
11.2. Principiul orientării pozitive a interpretării
11.3. Principiul variabilităţii forţei argumentelor
12. Problema deciziei în evaluarea psihologică
Bibliografie

Partea a II-a. Evaluarea psihologică în context clinic (Iulia Ciorbea, Rodica Enache, Claudia Sălceanu)
1. Repere teoretice ale psihologiei clinice
1.1. Activităţile psihologului clinician
1.2. Abordări teoretice actuale în psihologia clinică
1.3. Conceptualizarea clinică
1.3.1. Abordarea psihodinamică
1.3.2. Abordarea cognitiv-comportamentală
1.3.3. Abordarea umanist-experienţială
1.3.4. Utilizarea eficientă a abordărilor teoretice
1.4. Clasificarea tulburărilor psihice
2. Procesul de evaluare clinică
2.1. Definirea, etapele şi caracteristicile procesului de evaluare clinică
2.2. Contribuţia principalelor modele clinice în procesul de evaluare psihologică
2.2.1. Evaluarea clinică în abordarea psihodinamică
2.2.2. Evaluarea clinică în abordarea cognitiv-comportamentală
2.2.3. Evaluarea clinică în abordarea umanist-experienţială
2.2.4. Evaluarea clinică din perspectiva modelului biopsihosocial
2.3. Alianţa de lucru
2.4. Metode de evaluare clinică
2.4.1. Interviul clinic
2.4.2. Observaţiile comportamentale
2.4.3. Instrumente psihometrice
2.5. Raţionamentul clinic/judecata clinică în evaluarea psihologică
2.6. Raportul de evaluare clinică
Bibliografie

Partea a III-a. Evaluarea psihologică în context educaţional (Valeria Negovan, Margareta Dincă)

1. Repere teoretice ale psihologiei educaţiei
1.1. Abordări teoretice actuale ale psihologiei aplicate în domeniul educaţiei
1.2. Aspecte generale, activităţi şi competenţe specifice ale psihologului în domeniul educaţiei
2. Procesul de evaluare psihologică în context educaţional
2.1. Definire, etape şi caracteristici ale procesului de evaluare psihologică în context educaţional
2.2. Metode de evaluare psihologică în context educaţional
2.2.1. Observaţia
2.2.2. Interviul
2.2.3. Testele
2.3. Raportul de evaluare psihologică în context educaţional
Bibliografie
Anexa 1
Anexa 2

Partea a IV-a. Evaluarea psihologică în context organizaţional (Dragoş Iliescu, Cătălin Nedelcea, Andrei Ion)

1. Activitatea de evaluare psihologică în organizaţii
1.1. Introducere
1.2. Procesul de evaluare psihologică
1.2.1. Scopul evaluării
1.2.2. Criteriile evaluării
1.2.3. Predictori
1.2.4. Metode
1.2.5. Instrumente
1.2.6. Derularea propriu-zisă a evaluării
1.2.7. Interpretarea rezultatelor
1.2.8. Raportarea rezultatelor
1.3. Principiul cadrelor multiple în evaluare
2. Criterii
2.1. Performanţa în muncă
2.1.1. Performanţa în sarcină
2.1.2. Performanţa contextuală
2.1.3. Comportamentele contraproductive
2.2. Plecările voluntare din organizaţie
2.3. Succesul în carieră/avansarea în carieră
2.4. Integrarea criteriilor
3. Predictori
3.1. Modele de predictori
3.2. Taxonomii de aptitudini (Fleishman)
3.3. Predictori specifici
3.3.1. Aptitudinile cognitive
3.3.2. Personalitatea
3.3.3. Inteligenţa emoţională
3.4. Taxonomii de competenţe
4. Metode de evaluare
4.1. Teste
4.2. Chestionare şi inventare
4.3. Interviul
5. Situaţii tipice de evaluare în organizaţii
5.1. Evaluarea în scop de selecţie profesională
5.1.1. Practici organizaţionale
5.1.2. Procesul de evaluare în selecţia de personal — repere şi recomandări practice
5.2. Evaluarea capacităţii de muncă
5.3. Evoluţii în evaluarea aplicată în organizaţii
5.3.1. Centrele de evaluare (assessment centers)
5.3.2. Centrele de dezvoltare — un caz special al centrelor de evaluare
Bibliografie

Partea a V-a. Etica evaluării psihologice (Michael Stevens) (Traducere şi adaptare: Ramona Budui, Iuliana Lungu)

Nota coordonatorului
1. Introducere
2. Declaraţia Universală
3. Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberă practică
3.1. Standarde etice generale
3.2. Standarde etice specifice
3.3. Preocupări etice globale
4. Luarea de decizii etice
5. Aspecte etice în evaluarea psihologică în context clinic
6. Aspecte etice în evaluarea psihologică în context juridic
7. Aspecte etice în evaluarea psihologică în context şcolar/educaţional
8. Aspecte etice în evaluarea psihologică în context organizaţional
9. Riscul de dezangajare morală
Bibliografie
Prezentarea autorilor


Introducere