Cărti la 10 lei
Copiii abandonaţi ai României. Privaţiune, dezvoltare cerebrală

Copiii abandonaţi ai României. Privaţiune, dezvoltare cerebrală

Autor: Charles A. Nelson, Nathan A. Fox, Charles H. Zeanah

Nr. de pagini: 448

ISBN: 978-606-719-181-3


Produsul nu este disponibil momentan

Titlul original: Romania's Abandoned Children. Deprivation, Brain Development, and the Struggle for Recovery
The President and Fellows of Harvard College, 2014
Limba originală: engleză
Traducere de: Manuela Nicolae
Anul apariţiei: 2014

Format: 145 x 205 mm, paperback cu clape




Căderea regimului ceauşist în 1989 a lăsat în întreaga Românie aproximativ 170 000 de copii în 700 de orfelinate supraaglomerate, pauperizate şi cu personal insuficient. Acesta este contextul în care o echipă americană de specialişti în sănătate mentală a demarat cel mai complex studiu modern despre efectele instituţionalizării asupra stării de bine a copiilor. Copiii abandonaţi ai României, o descriere fidelă a acestei cercetări, ilustrează şi eforturi de recuperare preţul devastator plătit de copiii lipsiţi de îngrijire empatică, de interacţiune socială, de stimulare şi de siguranţă. Demarat în 2000, Proiectul de Intervenţie Timpurie „Bucureşti" a reprezentat o analiză riguros controlată a plasamentului familial ca alternativă a instituţionalizării. În studiul lor desfăşurat pe parcursul a 12 ani, cercetătorii americani au inclus 136 de copii orfani cu vârsta de cel mult trei ani şi i-au distribuit aleatoriu pe jumătate dintre ei în familii sociale, cealaltă jumătate rămânând în instituţiile de ocrotire. Pe lângă faptul că s-au dovedit a avea un IQ mult redus, copiii instituţionalizaţi au prezentat o gamă variată de tulburări sociale şi emoţionale, precum şi modificări în dezvoltarea cerebrală. În schimb, în ceea ce-i priveşte pe copiii ajunşi în familii sociale, cu cât aceştia au fost plasaţi mai devreme, cu atât mai bine s-au recuperat. Cartea de faţă reprezintă atât o contribuţie ştiinţifică remarcabilă în domeniul psihologiei şi neuroştiinţei dezvoltării, cât şi un îndemn energic la adresa autorităţilor autohtone (şi de pretutindeni) în a îmbunătăţi soarta copiilor instituţionalizaţi.

Charles A. Nelson este profesor de pediatrie şi neuroştiinţe la Harvard Medical School. Nathan A. Fox este directorul Laboratorului de Dezvoltare a Copilului de la Universitatea din Maryland.
Charles H. Zeanah este profesor de psihiatrie a copilului şi adolescentului la Universitatea Tulane.

Cuprins:


Prefaţă

Capitolul 1. Începutul unei călătorii
Capitolul 2. Organizarea şi demararea studiului
Capitolul 3. Istoria instituţionalizării copiilor în România
Capitolul 4. Considerente etice
Capitolul 5. Intervenţia prin plasament familial
Capitolul 6. Instituţionalizarea şi riscurile ei asupra dezvoltării
Capitolul 7. Cogniţie şi limbaj
Capitolul 8. Instituţionalizarea timpurie şi dezvoltareacreierului
Capitolul 9. Creştere, motricitate şi dezvoltare celulară
Capitolul 10. Dezvoltarea socioemoţională
Capitolul 11. Psihopatologie
Capitolul 12. O imagine de ansamblu

Mulţumiri
Referinţe
Note