Psihologie practică
Cum întâmpinăm copilul ca părinţi, bunici, medici şi educatori

Cum întâmpinăm copilul ca părinţi, bunici, medici şi educatori

Autor: Speranţa Farca

Nr. de pagini: 432

ISBN: 978-973-707-338-9


Produsul nu este disponibil momentan

Anul apari?iei: 2010




Gânduri psihanalitice despre educaţia timpurie

Ce simte mama însărcinată?
Cum întâmpină familia copilul nou-născut?
Care este importanţa medicilor?
Ce simte copilul faţă de fraţii lui?
Care sunt greşelile frecvente în educaţie?
Cum ne explicăm comportamentele agresive?
Cum înţelegem răsfăţul, timiditatea, lenea, geniul,
minciuna, furtul şi hiperactivitatea?
Cum reacţionăm în situaţii speciale?
Sunt întrebări pe care ni le punem ca oameni interesaţi de
dezvoltarea copiilor şi de evoluţia noastră în raport cu ei şi
la care această carte oferă răspunsuri noi, din perspectiva
psihanalizei.

dr. Speranţa Farca
Psihanalist specializat în relaţia mamă–copil
Autoare a cărţilor:
Psihanaliza şi cele patru vârste ale eului, Editura Trei, 2003
Ce trăieşte copilul şi ce simte mama lui, Editura Trei, 2009

Cuprins:


Introducere

VENIREA PE LUME A COPILULUI —
CONTEXT FAMILIAL, MEDICAL, SOCIAL


I Familia

1. Mama – mediu placentar
1.1. Fantasma despre copil
1.2. Imaginea-icoană
1.3. Dorinţa, voinţa, nevoia de copil
1.4. Sarcina – preistoria uterină
2. Devenirea ca tată
2.1. Tatăl – hotar
2.2. Umanizarea în Numele tatălui
3. Numărul copiilor – specificul constelaţiilor familiale
3.1. Familia copilului unic
3.2. Familia cu doi copii
3.3. Familia cu trei copii
3.4. Familia cu mai mulţi copii
4. Bunicii
5. Străbunicii

II Lumea medicală

1. Sarcina ?i medicul obstetrician
1.1. Medicii ?i fantasmele lor
1.2. Colaborarea medicului cu tatăl copilului
2. Na?terea
2.1. Medicul
2.2. Moa?a
3. Cadrul medical al relaţiei mamă–bebelu?
3.1. Spaţiul
3.2. Medicul neonatolog
3.3. Asistentele de neonatologie
3.4. Medicul pediatru

III Comunitatea

1. Comunitatea tradiţională
2. Intrarea în comunitate, între tabu ?i ritual
3. Comunităţi substitut
3.1. Familia
3.2. Comunitatea mamelor
3.3. Alte încercări de susţinere


IDEI DESPRE EDUCAŢIE

1 Industrialism în educaţie

2 Caracteristici ale relaţiei părinte–copil
2.1. Autenticitate
2.2. Cine pe cine educă?
2.3. Hotărâre
2.4. Siguranţă
2.5. Empatie
2.6. Continuitate
2.7. Acordaj
2.8. Spaţiu

3 Iubirea

4 Furia ?i agresivitatea
4.1. Cauze ale agresivităţii copilului
4.2. Cauze ale agresivităţii adultului
4.3. Forme ale agresivităţii
4.4. Consideraţii generale

5 Câteva practici nocive în educaţie
5.1. Bătaia ?i semnificaţiile ei
5.2. Interdicţia de mi?care ?i vorbire
5.3. Condiţionarea
5.4. Tonul ridicat
5.5. Etichetarea
5.6. Comparaţiile între copii
5.7. Cerinţe prea multe sau inadecvate
5.8. Culpabilizarea
5.9. Îi răspundem copilului cu aceea?i monedă?
5.10. Umorul ?i ironia
5.11. Identitatea de comportament a părinţilor
5.12. Interpretarea gre?ită a exprimărilor copilului
5.13. Lipsa empatiei
5.14. Aplicarea tehnicilor de manipulare
5.15. Dresaj sau educaţie?

6 Nevoia copilului de relaţii proprii
6.1. Importanţa familiei
6.2. Importanţa comunităţii
6.3. Importanţa relaţiilor cu alţi copii

7 Grădiniţa
7.1. Pregătirea pentru grădiniţă
7.2. Personalitatea educatoarei
7.3. Probleme generale ale sistemului educativ...296

8 ?coala


APROPIERI ?I DELIMITĂRI ÎNTRE
PSIHANALIZĂ ?I EDUCAŢIE

1 Concepte importante ale ambelor domenii
1.1. Cadru asigurator
1.2. Abstinenţa
1.3. Neutralitatea
1.4. Formarea simbolicului
1.5. Dezidealizarea
1.6. Funcţia de reparaţie
1.7. Capacitatea de contemplare
1.8. Sublimarea

2 Părinţii – un factor important al psihanalizei copilului

3 Situaţii traumatice

4 Strigăte de ajutor ale copilului
4.1. Copilul deprimat
4.1.1. Punerea în pericol
4.1.2. Dependenţa
4.1.3. Răsfăţul
4.1.4. Pierderea obiectelor
4.1.5. Timiditatea
4.1.6. Genialitatea
4.1.7. Lenea
4.2. Copilul revoltat
4.2.1. Minciuna
4.2.2. Furtul
4.2.3. Duplicitatea
4.2.4. Revolta ?i neascultarea
4.3. Copilul în panică
4.3.1. Hiperactivitatea
4.3.2. Spaimele ?i angoasele
4.3.3. Izolarea

5 Abordarea situaţiilor speciale
5.1. Psihoterapia psihanalitică a gravidei
5.2. Gravida psihanalist
5.3. Psihoterapia psihanalitică în diada mamă–bebelu?
5.4. Adopţia
5.5. Avortul provocat
5.6. Abandonul
5.7. Familia de homosexuali
5.8. Moartea copilului
5.9. Copilul cu malformaţii
5.10. Copilul prematur
5.11. Gemenii

Încheiere

Bibliografie


   
Colectie coordonata de Prof. Dr. Vasile Dem Zamfirescu
   
Colectie coordonata de Prof. Dr. Vasile Dem Zamfirescu