Psihologie şi Psihoterapie
Vrăjitoarea trebuie să moară. Psihologia basmului

Vrăjitoarea trebuie să moară. Psihologia basmului

Autor: Sheldon Cashdan

Nr. de pagini: 352

ISBN: 978-973-707-307-5


Produsul nu este disponibil momentan

Titlul original: The Witch Must Die. The Hidden
Meaning of Fairy Tales
Publicată de: Publicată de Basic Books, New
York, 1999
Limba originală: engleză
Traducere de: Alice Popescu
Anul apariţiei: 2009




Psihologia basmului

În această carte dedicată psihologiei basmelor, Sheldon Cashdan examinează modul în care basmele îi ajută pe copii să facă faţă conflictelor psihice, proiectându-le propriile lupte interne dintre bine şi rău asupra bătăliilor puse în scenă de personajele din poveşti. Rumpelstiltskin, Pinocchio şi Rapunzel interpretează pe o scenă lipsită de pericole dorinţa senzuală, invidia, avariţia şi lenea, permiţându-le copiilor să se confrunte cu propriile lor «păcate mortale». Semnificaţia profundă a poveştilor fantastice şi a basmelor nu a mai fost abordată atât de pătrunzător şi de distractiv de la Psihanaliza basmelor, a lui Bettleheim.

«Un uluitor tur de forţă pentru toţi cei interesaţi de lumea interioară a copiilor şi adulţilor.» — Henry Biller, autorul cărţii The Father Factor

Sheldon Cashdan este profesor emerit de psihologie la Universitatea Massachusetts, Amherst. Este autorul cărţilor: Abnormal Psychology, Interactional Psychotherapy şi Object Relations Therapy.

Cuprins:


Prefaţă
Mulţumiri


Capitolul 1: A fost odată ca niciodată

Mitul 1: Basmele sunt poveşti pentru copii
Mitul 2: Basmele au fost scrise de fraţii Grimm
Mitul 3: Basmele ne învaţă lecţii
Semnificaţia basmelor
Perspectiva psihanalitică: Cenuşăreasa îl întâlneşte pe Oedip
Perspectiva Sinelui: în căutarea binelui
Balcoanele minţii
Treptele copilăriei

Capitolul 2: Vrăjitoarea lăuntrică. Frumoasele adormite
De ce trebuie să moară vrăjitoarea
Originile binelui: clivajul şi Sinele
Ceva rău apare
Călătorie spre centrul Sinelui
Partea I: Traversarea
Partea a II-a: Întâlnirea
Partea a III-a: Victoria
Partea a IV-a: Sărbătorirea

Capitolul 3: Vanitatea. Oglindă, oglinjoară
Un ajutor de dincolo de mormânt
Iadul nu este furios
Pe cine mâncăm la cină?
Cea mai mare frică dintre toate
Unde sălăşluieşte magia
Păstrând aparenţele
Ce se află în spatele aparenţelor
Păstrează-mi ultimul dans

Capitolul 4: Lăcomia. Unde duc firimiturile de pâine
Când mâncarea nu ajunge
Casa este acolo unde e şi inima
Mâncatul şi originea Sinelui
Mâncat compulsiv, bulimie şi diete
În compania lupilor
O altă versiune

Capitolul 5: Invidia. Dacă se potriveşte pantoful…
Întoarcerea la mama cea bună
Adevărata Cenuşăreasă să se ridice în picioare!
Un ocean de răutate
Am tras o săgeată în văzduh

Capitolul 6: Obiecte care iubesc
Psihologia singurătăţii
A face viaţa suportabilă
Învelit în dragoste

Capitolul 7: Înşelăciunea. Torcând poveşti, ţesând minciuni
O minciună cu orice alt nume
Când spui te iubesc, fii sigur că aşa e

Capitolul 8: Dorinţa trupească. O coadă a mării
În căutare disperată de sex
Dorinţa de sub valuri
Ce nu e în regulă în acest tablou?

Capitolul 9: Aviditatea. Generozitatea vrejului de fasole
Bani căzuţi din cer
Cine primeşte ferma?
Când destul nu e destul
Colecţionarii şi nevoia de acumulare
Când una nu e de-ajuns

Capitolul 10: Lenea. Visul lui Geppetto
Bărbatul care nu voia să fie rege
Jucăria care voia să fie băiat
Apare mama cea bună
Calea spre mântuire
Binele, răul şi pădurea

Capitolul 11: În Oz. Plecată după vrăjitor
Un basm al timpului nostru
De-aş avea minte
Să simţi, poate chiar să iubeşti
Laşii mor de o mie de ori
Lei şi tigri şi urşi — o, Doamne!
Ultima frontieră: confruntarea cu răul
?i au trăit fericiţi până la adânci bătrâneţi

Capitolul 12: A fost odată în viitor
Ce ne rezervă viitorul
Vrăjitoarea, încotro?

Anexa 1: Cum să utilizăm basmele
Vanitatea
Lăcomia
Invidia
Înşelăciunea
Dorinţa trupească
Aviditatea
Lenea
Dincolo de păcat: singurătatea, părăsirea căminului şi boala

Anexa 2: Cum să găsim basmele
Culegeri de basme
Poveşti separate
Analize şi comentarii

   
Colectie coordonata de Simona Reghintovschi

   
Colectie coordonata de Simona Reghintovschi