Psihologie
< Psihologie
Complex, arhetip, simbol în psihologia lui C.G. Jung

Complex, arhetip, simbol în psihologia lui C.G. Jung

Autor: Jolande Jacobi

Nr. de pagini: 224

ISBN: 978-606-40-0551-9


29.00 RON 24.65 RON

Titlul original: Komplex, Archetypus, Symbol in der Psychologie C. G. Jungs
Publicată de: Rascher Verlag, 1957; Schwabenverlag AG, Patmos Verlag, Ostfildern, 2010
Limba originală: germană
Traducere de: Daniela Ştefănescu
Anul apariţiei: 2018

Format: 145 x 205 mm, paperback cu clape


Trei dintre termenii esenţiali ai psihologiei analitice – complex, arhetip, simbol, abordaţi de Jung în diferite studii şi articole – sunt reluaţi într-o manieră sistematică în cartea de faţă. Fenomenologia complexului, deosebirea dintre concepţia lui Jung şi Freud, precum şi modul în care complexul se manifestă diferit în nevroză şi psihoză fac obiectul primului capitol. Natura arhetipului, legătura arhetipului cu instinctul şi structura cerebrală sunt tratate în cel de-al doilea capitol. Distincţia dintre simbol şi semn, diferenţa dintre Freud şi Jung în tratarea lor, simbolurile individuale şi cele arhetipale sunt aprofundate în capitolul dedicat simbolului. Dezvoltările teoretice sunt aplicate în partea a doua a cărţii la „visul despre animalul rău" al unei fetiţe de opt ani, cu sublinierea implicaţiilor lor pentru practica psihoterapeutică.

Jolande Jacobi, psihoterapeut jungian, profesor la Institutul C.G. Jung din Zürich, a fost una dintre cele mai apropiate colaboratoare ale întemeietorului psihologiei analitice.


Problema cu care se ocupă această scriere m-a preocupat timp îndelungat. Chiar acum se împlinesc 50 de ani de când am realizat, datorită experimentului asociativ, care este rolul jucat de complexe în viața conștientă. Cel mai mult m-a impresionat autonomia specială de care se bucură complexele față de celelalte conținuturi ale conștiinței. Spre deosebire de acestea din urmă, care se află sub controlul voinței, cele dintâi fie se impun conștiinței, frângând influența ei inhibitoare, fie se sustrag pe cât de brusc, pe atât de îndârjit intenției ei de a le constrânge să se reproducă. Complexele nu au doar un caracter obsesiv, ci adesea unul de-a dreptul posesiv și se comportă de aceea aidoma cobolzilor, dând naștere la tot felul de acte ratate, de iluzii mnezice și de amăgiri ale judecății — supărătoare, ridicole și perfide. Ele zădărnicesc încercarea de adaptare a conștiinței.
C.G. Jung, Prefață (1957)




Cuprins:


Prefață

I. Complex, arhetip, simbol
Introducere
Complex
Grupurile de reprezentări accentuate afectiv din inconştient
Autonomia complexelor
Despre fenomenologia complexului
Deosebirea dintre concepţia lui Jung şi cea a lui Freud
Despre cele două tipuri de complexe
Complexele fac parte din structura de bază a psihicului
Nevroză şi psihoză
Arhetip
Despre natura arhetipului
Dezvoltarea istorică a conceptului de arhetip la Jung
Arhetip, instinct şi structura cerebrală
Aspectul biologic al arhetipului
Înţelegerea realistă şi cea simbolică
Arhetip şi ideea platoniciană
Arhetipurile nu sunt imagini moştenite
Arhetip şi „gestalt"
Ierarhia arhetipurilor
Despre inconştientul colectiv
Arhetip şi sincronicitate
Arhetip şi conştiinţă
Un exemplu de vis
Simbol
Arhetip şi simbol
Ce este un simbol?
Simbol şi semn
Simbolul la Freud şi Jung
Simbolul ca mijlocitor
Simbolul ca transformator de energie
Simboluri individuale şi colective
Eul între conştiinţa colectivă şi inconştientul colectiv
Simbolurile procesului de individuaţie
Capacitatea psihicului de a transforma simbolurile
Rezumat

II. Arhetip și vis
În introducere
Visul despre animalul cel rău
Aspectul dublu al animalului
Dragon şi şarpe
Cornul
Şarpele cornut
Străpungere şi devorare
Dublul aspect psihologic
Animalele mici
Aburul albastru
Patrul
Unul şi patrul
Renaşterea
Călătoria noaptea pe mare
Considerente finale


   
Colectie coordonata de Simona Reghintovschi
   
Colectie coordonata de Simona Reghintovschi
Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării presupune că eşti de acord cu utilizarea cookie-urilor. Află detalii.
Am înţeles

Produs adăugat cu succes în coș

X
CONTINUĂ CUMPĂRĂTURILE FINALIZEAZĂ COMANDA